Arts Asiatiques 74 (2019)

Annales du musée national des arts asiatiques-Guimet et du musée Cernuschi, Cahiers de l'École française d'Extrême-Orient

JU Xi, CAST:ING , Costantino MORETTI, Delphine MULARD, YUET Heng Wong

Gérard FUSSMAN, Éric OLLIVIER, Nicolas REVIRE, Pushkar SOHONI, Claire GUTTINGER, Caroline RIBERAIGUA, Nathalie BAZIN, Partha MITTER

Collection : Arts Asiatiques

Collection's number: 074

Edition: EFEO

Publication date: 2020

Status : Available

40,00

ISBN-13 : 9782855391649

ISSN : 0004-3958

Width : 22 cm

Height : 27 cm

Weight : 1.06 kg

Number of pages : 196

Distributor : EFEO Diffusion

Geography : India, Asia, China, Japan, Central Asia

Language : French, English, Chinese, Japanese

Place : Paris

Support : Papier

Description :

22 x 27 cm, 196 p., ill., abstract and contents in French, English, Chinese and Japanese

Read more Read less
This article has been added to the basket

Abstract

Arts Asiatiques a repris la tâche assurée par la Revue des Arts Asiatiques, fondée en 1924 par les musées de France et placée à partir de 1933 sous la direction de Georges Salles, qui deviendra directeur du musée national des arts asiatiques (Guimet) puis des musées de France. En 1959, Jean Filliozat alors directeur de l’École française d’Extrême-Orient (EFEO) prend la direction d’Arts Asiatiques. Depuis 1962 la revue est placée sous la responsabilité institutionnelle et scientifique de l’École en partenariat avec le musée national des arts asiatiques – Guimet et le musée Cernuschi et avec le concours de la Direction générale des patrimoines, Service des musées de France. Depuis 2010, Arts Asiatiques est dotée d’un conseil scientifique sanctionnant une ouverture internationale également présente au travers de textes en anglais, en chinois et en japonais.
 
Arts Asiatiques vise à faire progresser la connaissance des civilisations asiatiques en faisant dialoguer archéologie, histoire de l’art, recherche et histoire muséale, en France où elle constitue la revue des principaux centres français d’étude et de présentation des arts de l’Asie, et à l’étranger. Ses aspects sont multiples : archéologie de terrain, historiographie, édition de documents iconographiques et d’inscriptions, restitution du contexte culturel et technique d’une œuvre d’art, expositions d’importance et nouvelles acquisitions des musées d’arts asiatiques sont toujours, pour la revue, l’occasion de donner accès aux sources orientales les plus authentiques.
 
Arts Asiatiques présente chaque année, sous forme d’articles de fond, de chroniques, de notes et de comptes rendus, des études richement illustrées sur les arts de l’Asie et les progrès de la recherche archéologique en Orient.

Table of contents

Articles
Costantino MORETTI
Scenes of Hell and Damnation in Dunhuang Murals
 
Delphine MULARD
Circulation et réception de l’iconographie de Bunshō le saunier (Bunshō zōshi 文正草子)
 
JU Xi
The Transformations of Our Lady: From the Taishan Precious Scroll to Daoist Paintings
 
YUET Heng Wong
Beyond Imperialism: The 19th-Century Display of Chinese Art at the Musée Guimet
 
Activités des musées
Musée national des arts asiatiques – Guimet
Musée Cernuschi
 
In memoriam
Michèle Pirazzoli-t’Serstevens (1934-2018)
(Corinne Debaine-Francfort)
 
Notes
Pushkar SOHONI
Memorials of Sovereignty: Funerary Architecture of the Siddis of Janjira at Khokri (Maharashtra)
 
Gérard FUSSMAN, Claire GUTTINGER, Éric OLLIVIER & Caroline RIBERAIGUA
Des monastères bouddhiques d’Asie centrale au Cap Comorin : la photothèque de l’Institut d’Études Indiennes (Collège de France)
 
Notes de lecture
Nathalie BAZIN
Hommage à un monastère d’exception et recherches récentes
 
Nicolas REVIRE
U Thong ou le mythe des cités d’or
 
Partha MITTER
Sublime and Picturesque: The Landscape of Regret
 
Comptes rendus
Esther JACOBSON-TEPFER
The Hunter, the Stag, and the Mother of Animals. Image, Monument, and Landscape in Ancient North Asia (Jean-Michel Geneste)
 
David P. JACKSON
The Place of Provenance. Regional Styles in Tibetan Painting (Erberto Lo Bue)
 
Robin CONINGHAM & Ruth YOUNG
The Archaeology of South Asia. From the Indus to Asoka, c. 6500 BCE–200 CE (Cédric Ferrier)
 
Michaela PEJCOCHOVA & Clarissa VON SPEE (éd.)
Modern Chinese Painting & Europe. New Perceptions, Artists Encounters, and the Formation of Collections (Marie Laureillard)
 
Luke GARTLAN & Roberta WUE (éd.)
Portraiture and Early Studio Photography in China and Japan (Claude Estèbe)

About the collection

Arts Asiatiques

Founded in 1924 under the title Revue des Arts Asiatiques, the journal was placed under the directorship of Jean Filliozat, a member of the Academy of Inscriptions and Belles-Lettres and director of the Ecole française d'Extrême-Orient (EFEO), in 1959. Since 1962 Arts Asiatiques has been published by the EFEO, in association with the Guimet and Cernuschi Museums and with the financial support of the Centre National de la Recherche Scientifique (CNRS).

From the outset, Arts Asiatiques was conceived as bridging the worlds of academia and the museum. Today, Arts Asiatiques remains one of the rare periodicals devoted to Asian art and archaeology from a rigorously scholarly perspective. Its ambition is to publish all fields of original scholarship and technical expertise and to explore the full range of primary sources useful to the comprehensive analysis of works of art, from their fabrication and transmission to their iconographic impact: archaeology, history of art and religions, social history, anthropology, material culture, architecture, conservation, textual and documentary sources including inscriptions on various media.

The Editors

The editorial team of Arts Asiatiques comprises the Editor-in-Chief, an Editorial Board based in Paris, and an international Advisory Board. See the list of members

Editorial Office
ARTS ASIATIQUES
Musée national des arts asiatiques - Guimet
6, place d'Iéna
75116 PARIS
arts.asiatiques@efeo.net

Download the instructions to the authors [PDF 404 kb]

Related books